Xavier Martínez-Gil (President de la Plataforma per una Fiscalitat Justa, Ambienta i Solidària) i Miguel Àngel Mayo (membre
de la Plataforma per una Fiscalitat Justa, Ambienta i Solidària) en la seva compareixença el 15/01/25 a la Comissió d’Economia i Finances del Parlament de Catalunya.
El 15 de gener, la Plataforma x FJ ha fet una compareixença a la Comissió d’Economia i Finances del Parlament de Catalunya, (Sessió núm. 3) per a valorar el grau d’eficiència i de justícia del sistema fiscal, i per a exposar les propostes de fiscalitat per a Catalunya i Espanya.
En la seva intervenció, Xavier Martínez-Gil ha qüestionat l’eficiència del sistema tributari espanyol (ineficiència dels ingressos totals del 3,6% del PIB), i ha atribuït aquesta ineficiència a tres motius principals:
- El frau fiscal, que a l’Estat espanyol oscil·la entre els 138.235 i 230.731 milions d’€, i que afecta sobretot a l’1% més ric
- Els beneficis fiscals, pels quals es deixa de recaptar a Espanya uns 45.268 milions d’€, i a Catalunya quasi 12.000 milions d’€
(al pressupost del 23). Un dels motius són els «beneficis fiscals» (o més aviat «pèrdues fiscals») sobre l’IVA, com per exemple en el de successions i donacions. En els beneficis fiscals, no hi ha una quantificació en la liquidació efectiva dels pressupostos; No existeix una valoració anual del seu impacte; No existeix un procediment transparent pel qual s’estableixen els “beneficis fiscals”, sinó que és fruit de la pressió dels lobbys, i són regressius: beneficien les rendes altes.
- El model d’administració tributària, que dedica molts esforços a activitats de control, i massa pocs a accions de comprovació de grans empreses i multinacionals; anàlisi patrimonial i societari; o ocultació d’activitat i abús de formes societàries.
Així doncs, com aconseguir un sistema fiscal més just? És possible pujar la recaptació sense augmentar tipus impositius? Aquestes són les propostes de la Plataforma per una Fiscalitat Justa, Ambiental i Solidària per millorar l’eficiència i els caràcter redistributiu del sistema fiscal:
- Una reforma fiscal justa ha d’incrementar l’aportació de les rendes del capital (sectors financer, immobiliari i grans fortunes, en especial
- Reformant l’impost de societats a les empreses i posant fi a un
sistema d’exempcions per evitar la doble imposició que premia les grans corporacions i substituir lo per les deduccions de l’impost realment pagat, així com a bona part de les deduccions que no beneficien la petita empresa, contribuint així a una aportació més redistributiva dels beneficis empresarials - Impost sobre grans fortunes
- Reformant l’impost de societats a les empreses i posant fi a un
- Impulsar impostos verds per conscienciar la ciutadania, l’economia i les empreses de lluitar contra el canvi climàtic, reforçant les hisendes
autonòmiques i garantint l’equilibri entre l’impacte social i l’ambiental. - Corregir el biaix amb el nostre entorn europeu en relació amb la capacitat de recaptació fiscal i garantir el finançament dels drets de
ciutadania en el marc d’un nou contracte social. - Reforma del sistema de finançament:
- Posar fi a la competència fiscal a la baixa que detrau recursos al sistema en el seu conjunt , amb el desplaçament de contribuents que busquen només l’estalvi fiscal.
- Davant d’aquesta pràctica insolidària, que genera externalitats negatives per a la resta de comunitats autònomes, cal plantejar un procés simultani que faci compatible l’autonomia financera amb l’harmonització d’aquelles figures tributàries sobre les quals tenen capacitat reguladora les comunitats autònomes i que són susceptibles de dúmping fiscal.
- Reforma de la fiscalitat dels immobles (Segons l’últim baròmetre del CEO, l’accés a l’habitatge és el principal problema a Catalunya entre la població d’entre 25 i 34 anys).
- Cal avançar en l’Impost sobre habitatges buits
- Tractament de les rendes dels immobles en IRPF:
- Imputació de rendes d’altres residències diferents de l’HH;
- Tractament de les rendes de lloguer diferent en funció de si constitueix HH o no. Exempció de les rendes que siguin en règim de lloguer social.
- Revisar el règim de recàrrecs / bonificació en IBI
- Suprimir les bonificacions d’immobles en IP i ISD. Condicionar % de reducció a si és destina a HH i aquest és de lloguer social.
- Revisar tipus IVA / ITP : per immobles 21%. Per HH, de 0 a
- Revisar IIVTNU (plusvàlua)
- Avaluar anualment l’impacte dels beneficis fiscals
- Introduir condicions addicionals en els beneficis fiscals
- Simplificar les figures tributàries
- Avançar en la progressivitat interna de l’IRPF
- Augmentar els recursos assignats a l’administració tributària
- Millorar l’estimació de l’economia submergida
- Càlcul del TaxGap a Espanya
- Aprofundir en la fiscalitat verda
- Apujar salaris i pensions per augmentar la recaptació.
- Crear una Agència tributària europea que vetlli per l’harmonització fiscal i la prevenció del frau i la disminució de l’elusió fiscal.
Podeu consultar la transcripció de la compareixènça, inclosa la intervenció de Oxfam-Intermón, al següen document: https://www.parlament.cat/document/trancripcio/426689729.pdf